Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Tuesday, May 6, 2008

Hvad skete der med Virginia Woolf?

En solskinsmorgen på et stille og småblomstret hotel i Bloomsbury, London. På lydløse listefødder har en af hotellets ansatte igen stukket Daily Telegraph ind under døren. Dagen før havde den engelse forfatter Sebastian Faulks lavet en liste over de 40 bøger, der har inspireret ham mest i hans forfatterskab. Og nu er det Telegraphs anmelderes tur. Otte anmeldere, heraf to kvindelige, anbefaler ialt 40 værker "that would never have won the Booker, but nevertheless won a place in their hearts." I håb om at blive inspireret gennemgår jeg listen nøje. Og bliver vanvittigt irriteret. Så tæller jeg. 40 forfattere - 35 mænd og 5 kvinder. Blandt kvinderne er én forfatter til en bog om englændernes madvaner. En anden er Daisy Ashford, der skrev romanen "The young visiters" (stavefejlen er hendes) som 9-årig. Hun holdt op med at skrive som teenager.

Nederst på siden reklamerer avisen for sig selv: More inspired choices at telegraph.co.uk/books

Jeg tror jeg springer over og lader mig inspirere andre steder.

No comments: