Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Friday, February 27, 2009

Bibelquiz

Jeg har en kusine, der er teolog og laver ph D i Oxford. Hun har en blog, som giver mig oplysninger, jeg næppe selv ville finde frem til. Forleden dag linkede hun til en bibelquiz i Guardian. Samme sted kan man finde artikler om folk, der mener, at alle mennesker bør kende de store bibelske historier bedre. Kender man dem ikke, er det vanskeligt at forholde sig til både litteratur og billedkunst. Og det kan jeg kun være enig i. Uanset religiøs observans er det en del af den vestlige kulturs uomgængelige grundlag. Og så synes jeg iøvrigt, man gør sig selv en tjeneste, hvis man også sørger for at orientere sig i andre religioners store fortællinger.

Jeg scorede fuldt hus i bibelquizzen. Det skyldes vist først og fremmest, at jeg har læst på lektien i det seneste år. Jeg er nemlig ved at skrive en roman, der foregår i et kloster i middelalderen. Det har krævet rigtig meget research. Meget information kan findes på nettet, meget på bibliotekerne og meget i hovederne på kloge folk. Det har været så spændende, at jeg er sikker på jeg kommer til at savne det, når romanen er færdig.

No comments: