Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Friday, January 1, 2010

Litteratur er ikke et hestevæddeløb

... men i tv, aviser og radio kan de så godt lide at lave hitlister ved årsskiftet. Egentlig bryder jeg mig ikke om konceptet, men hvis man kan tage det for det, det er - enkelte fagpersoners mening om godt og skidt - kan det være ganske sjovt. Nogle gange er det ligefrem informativt. I hvert fald synes jeg, det er spændende at høre Anne Marie Mais vue over 00'ernes litteratur i Kulturnyts nytårsspecial, som blev sendt i går. Jeg udtaler mig også selv i programmet, hvor vi begge to blev bedt om at vælge to af de bedste (og en af de værste) danske udgivelser fra årtusindets første årti. Programmet er tilrettelagt således, at de værker vi vælger ses i en større sammenhæng, som vigtige og repræsentative for strømninger i dansk litteratur. Og så kommer det heldigvis væk fra hestevæddeløbstanken, hvor der skal kåres vindere og tabere og peges på et kedeligt midterfelt. For sådan er kunst lykkeligvis ikke. Jeg anbefaler Mette Moestrups kingsize og Hanne Marie Svendsens Unn fra Stjernestene som er to meget forskellige og meget gode bøger.



Jeg har læst rigtig, rigtig meget i det sidste årti, og der er ikke noget, der tyder på, at jeg vil læse mindre fremover. Jeg synes, der har været stor forskel på, hvad der er foregået i litteraturen internationalt og i Danmark. I mange år synes jeg, at dansk litteratur havde en tendens til at være temmelig konsensuspræget og en lille smule selvcentreret. Dét synes jeg heldigvis er ved at ændre sig, og jeg håber og tror, det vil fortsætte fremover. Jeg synes dansk litteratur er blevet mere rummelig og mere mangfoldig, og det er i hvert fald et stort plus for os allesammen.

No comments: