Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Thursday, January 14, 2010

Migræne og ufrivillig research

Jeg har tilbragt et par dage med ufrivillig research. Det passer egentlig ikke, at det var research, men det var helt sikkert ufrivilligt. Efter lang tid i højt arbejdsgear blev jeg lagt ned med migræne, og mens jeg lå og havde ondt af mig selv, kom jeg til at tænke på Hildegard og migrænen-teorien. Og så blev det næsten en slags research.

Gennem tiden er der mange, der har ledt efter en forklaring på Hildegard af Bingens syner. En ordentlig forklaring altså, en naturvidenskabelig, rationel, lige-ud-ad-landevejen-forklaring. Et bud, der bliver refereret til og diskuteret i faglitteraturen er Oliver Sacks teori om, at Hildegard i virkeligheden led af migræne. Sacks er neurolog og forfatter til en række storsælgende bøger, der formidler neurologisk forskning på en måde, som alle kan forstå. Han tager gerne udgangspunkt i cases og viser på en ganske indlevende måde, hvordan forskellige mennesker håndterer forskellige neurologiske lidelser og udfordringer. Jeg har ikke læst hans seneste bog Musicophilia, men den ser interessant ud. Den handler om hvordan musik påvirker os - både i al almindelighed og i de tilfælde, hvor noget går galt og mennesker plages af non-stop musikalske hallucinationer. Han skriver også om, hvordan musik kan hjælpe mennesker med at få talen tilbage efter slagtilfælde og skabe orden i fragmenterede og kaotiske minder hos alzheimerpatienter. Man må sige, at Sacks kommer vidt omkring.

Mht Hildegard og migrænen mener han, at en god del af hendes visioner i virkeligheden var hallucinationer som følge af en såkaldt "stille migræne med aura". Aura er et fænomen som mellem 10 & 20 % af alle migrænikere oplever. I 20 - 60 minutter oplever man syns- og/eller føleforstyrrelser, og det er ikke ret underholdende skulle jeg hilse og sige. I langt de fleste tilfælde følger hovedpine og kvalme i kølvandet på auraoplevelsen, men hos nogle få udebliver hovedpinen og så kalder man migrænen for stille.

Men selvom Sacks teori med lidt god vilje nok kunne begrunde Hildegards oplevelse af at se et blændende lys, har jeg meget svært ved at forstå, hvordan det ellers skulle hænge sammen. På denne hjemmeside kan man se nogle forbløffende vellignende animationer af auraoplevelser. De ligner i hvert fald det, jeg selv oplever. Til gengæld ligner de slet ikke noget, der kommer i nærheden af det, Hildegard beskriver i sine visioner.

3 comments:

Anelda44 said...

Spændende teori. Kunne godt tænkes, at det hang sådan sammen.

Jeg lider selv af migræne, dog uden aura, men et par gange med ledsagende lammelser i den ene side af ansigtet. Til gengæld kan jeg altid forudsige, hvornår det bliver tordenvejr, og min migræne er ofte synkron med min ældste søn. Vi kan være 50 km fra hinanden, og alligevel udløses migrænen samtidigt. Jeg tror, det er noget med trykket, som vi reagerer på.

Bare lige lidt tanker og kærlige hilsener.

Anelda44 said...

Rettelse: min NÆST-ældste søn, ikke ældste.

anne lise marstrand-jørgensen said...

Ja, det er en spændende teori. Og Oliver Sacks er bestemt også spændende læsning i det hele taget. Alligevel har jeg svært ved at tro, at Hildegards visioner skulle hænge sammen med migræne - det er hendes syner på en gang alt for komplekse og sammenhængende til.

Hvor er det vildt med din søn og dig - det har jeg aldrig hørt før.