Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Saturday, November 14, 2009

Salon, Bogforum, Sentura

Torsdag aften var jeg til Hildegardsalon i Riddersalen. Jytte Abildstrøm og Kirsten Kjærulff var på scenen sammen med musikeren Poul Høxbro. Kirsten K holdt foredrag, Jytte A lagde stemme til Hildegards visioner, og Høxbro havde lavet ledsagende musikarrangementer, som han spillede på middealderinstrumenter. Det var en magisk aften. Salen var fyldt, og de optrædende supplerede hinanden bedre, end nogen kunne have forestillet sig. Jeg er sikker på at både garvede Hildegard-kendere og nytilkomne interesserede blev både inspireret og underholdt. Selv svævede jeg nærmest derfra.



Denne weekend står i Bogforums tegn. Gyldendal har omprioriteret forfatteroptrædener på Tranescenen i år, hvilket betyder, at der er knapt så mange skønlitterære forfattere på programmet. Istedet kunne man opleve nogle af dem i Trykkeriet på Klareboderne i ugen op til Bogforum. Det kan man mene om, hvad man vil, men egentlig tror jeg ikke, det har den store betydning. Fra fronten kan jeg rapportere, at Bogforum lignede sig selv i år. Jeg var der ikke for at optræde, men for at give et interview til Kulturnyt på P2 om Hildegard og så selvfølgelig for at møde kollegaer og venner. Der var mange spændende forfattere på de forskellige scener, men jeg havde på forhånd opgivet at lytte. Bogforum er spændende, og Bogforum er anstrengende. Der bliver altid ekstremt varmt, og jeg bliver distraheret og overvældet af mennesker og summende larm. Jeg ender altid med at blive mere bims end oplyst af at være der, og kan kun glæde mig over, at det ikke er alle, der har det ligesom jeg. Hvis man gerne vil høre mig tale om Hildegard og have mulighed for at stille spørgsmål, får man chancen flere gange i den kommende tid. Jeg skal nok omtale arrangementerne her på siden inden de afholdes.



Endelig er der kommet endnu en dejlig anmeldelse af Hildegard. Det er Tina Charlotte Møller, der har skrevet den i Sentura, og den kan læses her.

No comments: