Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Tuesday, November 3, 2009

Ud og ind af Hildegard-land

I interviewet i Kristeligt Dagblad kan man læse, at jeg er gået igang med en roman om de sidste 40 år af Hildegard af Bingens liv. Og det er så sandt, som det står skrevet. Det besluttede jeg mig for allerede midt i forløbet, dog uden at turde lægge mig helt fast på det.

Grunden til jeg har valgt at gøre det sådan er, at jeg synes, at Hildegards liv falder i to markante dele: Den første del, hvor hun modtager sine visioner, følger sit kald og modtager undervisning, uden at kunne tale om det hun ser til andre end dem, som er tættest på hende. Den anden del hvor hun i den grad begynder sit udadvendte virke i verden, det virke vi kender hende for idag. I mit hoved blev det logisk at vie en hel bog til de tavse år. Og en anden til de talende, syngende, skrivende år. Alligevel syntes jeg, at jeg var nødt til at vente med at sige det højt og tage endelig stilling, til jeg var godt igang med at skrive. Jeg var bange for, at jeg ikke havde den rette skriveenergi til at tage en tur mere med Hildegard, når det kom til stykket. Det er noget der først viser sig, når jeg sidder med stoffet, sidder alene i stilheden og hverdagen med mine bøger, mine tanker og min computer.

Nu er jeg igang, og jeg nyder det. Så nu tør jeg godt sige, at der kommer en roman mere om Hildegard. Jeg synes kun lige, jeg er begyndt, og selvom jeg har lavet en stor del af researchen allerede, er det alligevel et stort arbejde, der venter. Jeg skal finde den rigtige fortællestemme. Jeg skal finde en rød tråd. Finde ud af hvem og hvad der skal være i forgrunden, hvordan stoffet skal disponeres og hvorfor. Jeg skal skabe en voksen Hildegard i min forestilling - en kvinde i den sidste halvdel af sit liv.

Lige nu er jeg igang med at grave ud til fundamentet, om man så må sige. Jeg bruger meget tid på at være stille og forestille mig hendes personlighed og udvikling. Jeg laver lister og skemaer over kronologien, som jeg hænger op over mit skrivebord, jeg ser flere film og dokumentarprogrammer og læser flere bøger om alle mulige aspekter af middelalderen. Jeg er især nødt til at læse endnu mere om politiske forhold, om paver, kejsere og landegrænser. Jeg har bestilt et ton bøger fra Amazon og fra biblioteket vel vidende, at kun en brøkdel af det jeg lærer kommer med i bogen. En af de bøger jeg har bestilt er Colin McEvedys "The New Penguin Atlas of Medieval History" som man kan se her. Det er en skøn og billedrig lille sag som kickstarter fantasien.

Samtidig skriver jeg, når mine børn er i skole eller er gået i seng. Og når jeg gør det, tager jeg ophold i en helt anden verden end den, jeg dyrker mellem bøger og film. Det er sprogets verden, og der må jeg gå stille omkring og lytte til ordenes egen musik.

No comments: