Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Friday, September 25, 2009

Arbejdsredskab: Øre


Noget af det første jeg tænkte på, da jeg begyndte at skrive "Hildegard" var lyden af middelalderen. Eller rettere sagt fraværet af kendte lyde. Jeg lyttede og lyttede til verden, mens jeg sad i min lejlighed på 5. sal i København og arbejdede. Jeg lyttede, når jeg gik rundt i byen, på landet, i verden. Hver gang jeg hørte en lyd, som jeg kunne have brugt til at skabe en stemning i et digt eller i en roman, der foregik i nutiden, lyttede jeg. Så begyndte jeg at skrælle alle lydene af: Væk med knallerter der gasser op og bildæk over våd asfalt. Væk med lyden af en radio gennem et åbent vindue, cykelklokker, knitrende elledninger, det bløde klik fra en kontakt der tændes. Væk med trin på trappen og smækken med døre og den evindelige summen af by. Jeg tog ud på landet og lyttede. Jeg så en uendelig langstrakt og prisbelønnet film i biografen, som handlede om livet i en lille sekt i Sydamerika. Titlen har jeg glemt, men lydene kan jeg huske: Køer der brøler, fordi de vil malkes, syngende græshopper, vind gennem blade, lyden af en flod. Det begyndte at ligne noget. Jeg fjernede og lagde til i forsøget på at forestille mig, hvordan verden lød for næsten 1000 år siden. Der kan ikke have været stille. Slet ikke på de store gårde og borge. Heller ikke i skovene eller på de ufremkommelige veje. Måske er de der endnu, middelalderlydene. Det tager bare tid at indstille øret rigtigt.

3 comments:

Teolog på afveje said...

Filmen lyder som "Silent Light"/"Stellet Licht" - er det den om menonitterne og familien, hvor moderen dør og faderen finder en ny, etc. etc.? Fantastisk film.

anne lise marstrand-jørgensen said...

Ja, det er den. Blev lige oplyst af en anden ven om at det netop er Carlos Reygadas "Stille lys". Meget speciel film.

Madison Plumbers said...

Thhanks for sharing this