Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Saturday, December 5, 2009

Politiken, katten, julen

Lise Garsdal har lavet et inteview med mig om Hildegard. Det er i bogtillægget i Politiken idag. Miriam Dalsgaard, som er en fantastisk fotograf, har taget billederne. Katten ville have del i opmærksomheden og sneg sig med. Dens noget specielle udseende afføder mange spørgsmål. Derfor: Det er en Sphynx og den hedder Gandhi. Den kom ind i familien nærmest ved en tilfældighed, og selvom jeg først blev lidt blufærdig på dens vegne, vænner man vænner sig hurtigt til, at den ikke har hår.
Jeg er kommet ind i en god skriverytme, og der findes ikke noget bedre. Jeg læser Hildegards værker og breve igen. Noget af det er vanskeligt stof, andet er mere ligetil. Sidste weekend bagte jeg pebernødder og tjekkede, hvad hun havde at sige om kanel. Hun mener krydderiet er godt for den almene sundhed: "...når den nydes mindsker den ofte de onde og fremmer de gode safter." Det kan man jo ikke være ked af. Til gengæld er hun mindre begejstret for peber: "Rigelig indtagelse skader menneskene (...) og forvandler de gode safter til onde." Peber og kanel - det kan være det går lige op i sidste ende. Forresten var der også ingefær i, og det er straks værre. Så må enhver underkaste sig selvransagelse inden han eller hun kaster sig over fadet. Er man sund og velnæret, mener Hildegard at ingefær skader "...da det gør ham dum, uvidende, uengageret og tøjlesløs." Men er man til gengæld "tør og modløs" kan det tværtimod gavne.




2 comments:

Laura Cæcilie said...

Jeg foeler mig lidt toer. Ned med noget ingefaer.

anne lise marstrand-jørgensen said...

Så er det godt, at løsningen er enkel!