Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Friday, May 16, 2008

audioPoesi

Jeg mødte Jomi Massage alias Signe Høirup Wille-Jørgensen første gang i 2003, hvor vi blev sat sammen i forbindelse med Lyd+Litteratur 2. Det var en del af det suveræne århusianske koncept "Litteraturen på scenen". Signe og jeg var enige om, at vi gerne ville lave noget, der ikke bare var mine digte + akkompagnement. Det skulle ikke være ord pakket ind i lydtæppe, men et ægte møde mellem mine digte og hendes musik, et frugtbart møde, en sammensmeltning af to verdener.

Jomi Massage er et fænomenalt inspirerende bekendtskab. Hun er ukonventionel, eksperimenterende, kunstnerisk kompromisløs og aldrig bange for at gå nye veje. At ankomme til hendes øvelokale med mine digtsamlinger under armen, at blive inviteret indefor i hendes lydunivers var en form for poetisk udgravningsarbejde. Signes læsning, mine ord, to stemmer og en guitar. For mig var det en stor oplevelse at Signe fandt sine egne veje ind i mine digte, så dem gennem sin musikalske prisme og viste mig nye sider af mine egne ord.

Lyden lukker digtene op. Det gælder for de fleste digte. At de viser sig frem, når man læser dem op. Og det gælder i særdeleshed, når man følger dem gennem Jomi Massages stemningsmættede og hypnotiske lydland. På www.litteraturnu.dk synes anmelderen, at vores bidrag skiller sig ud ved dets vellykkethed. Det skal "høres og nydes, ikke forklares her," skriver hun. Og det er mit ønske at mange flere ville møde digte sådan. Overgive sig, lytte og nyde. Det er også at forstå.

Jomi Massage og jeg har optrådt sammen flere gange, og kommer helt sikkert til det igen. Vi har også planer om en cd-udgivelse, men indtil videre kan to af vores numre høres på "audioPoesi - en antologi" som er den første udgivelse på Geiger Records Lyd+Litteratur-serie og udgives i samarbejde med CrossArt og Husets Forlag.
De øvrige medvirkende på cd-en er:

Janus Kodal og Turbulens
MikkelModulererMarius (Marius Nørup-Nielsen & Mikkel Meyer)
Nye Rør (Mads Eslund, Martin Sommer og Anders Birk)
T.S. Høeg og Troels Bech
Forgetting Feet
M/S schwth (Morten Søndergaard & Schweppenhäuser/Thomsen)

audioPoesi er 70 minutters spændende lyd og poesi + en booklet med de medvirkende forfatteres tekster. Lige nu er den udsolgt, men den genoptrykkes og kan forudbestilles gennem Husets Forlag.

For anmeldelser osv se links her på siden.

No comments: