Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Thursday, August 13, 2009

Efter ferien


Det har været en lang og god sommer. Efter nogle dejlige uger på rundtur i Europa med mine børn, kom jeg hjem til korrekturen på min nye roman. Jeg tog den med i sommerhus på Læsø og tyggede mig igennem de næsten 400 sider.

Det er et langsommeligt og tålmodighedskrævende arbejde at læse korrektur, og jeg er meget glad for at både min redaktør og en professionel korrekturlæser også finkæmmer hver eneste side. Det er forbløffende, hvor mange tastefejl og tossefejl, jeg kan overse i første omgang. Det er selvfølgelig fordi, jeg kender manuskriptet så godt, at jeg bliver blind for den slags fejl.

Mellem strandture og regnbyger gik jeg side efter side igennem. Korrekturlæsning er ikke den mest interessante fase af arbejdet med en bog, men det er alligevel rart at være så tæt på målet - og at se den sat op i bogsider i stedet for som det worddokument, den hidtil har været.

Nu ved jeg også, at den udkommer d. 8. oktober. Jeg har arbejdet og arbejdet og arbejdet på den bog. Det bliver præcis lige så vildt, som det altid er, at få den i hånden inden alt for længe.

Jeg har også skrevet en novelle i løbet af sommeren. Jeg blev kontaktet af en medarbejder fra bladet "medicin og mening," som udkommer sammen med en landsdækkende avis i august. Det næste nummer er et temanummer om overbelægning på de danske sygehuse. De havde læst min novelle i "Hun var følelsesløs fra fødderne og ned," og blev inspireret til at bringe et skønlitterært indlæg i deres blad. Det var sjovt at skrive endnu en novelle med sundhedspersonale som hovedpersoner. Efter at have researchet hos læger og sygeplejersker, blev jeg endnu en gang glad for, at jeg holdt op med at læse medicin kort tid efter, at jeg i min pure ungdom havde forvildet mig ind på lægestudiet.

No comments: