Anne Lise Marstrand-Jørgensen

Anne Lise Marstrand-Jørgensen
Foto: Isak Hoffmeyer

Tuesday, October 6, 2009

Middelalderens genkomst? Eller hvor langt kan man nå på 1000 år?

I al den tid, hvor jeg har læst om middelalderen, har jeg penduleret mellem at synes, at vi er milevidt fra og meget tæt på den tid. Under alle omstændigheder vil jeg vove at påstå, at den manglende ligestilling mellem kvinder og mænd, som stadigvæk findes i nogen grad i Danmark og i høj grad mange andre steder i verden, er et middelalderligt efterslæb med endnu ældre rødder.

Det blev jeg mindet om, da jeg læste et af de mest tåbelige interviews, jeg længe har set. I Information igår udtaler den 73-årige litteraturprofessor Bjørn Alsted Nielsen sig om, den amatørisme, han synes at finde i megen moderne litteratur. Han taler om Nobelprisen, men det er kvinderne, der står for skud: "Det er eksempelvis sigende, at vi ser så mange kvindelige vindere i disse år, for amatørismen ligger mere naturligt til det kvindelige. Men en nobelpristager bør hæve sig over det behagelige og det hyggesyge. Stor litteratur kommer et helt andet sted fra. Den kræver mod, styrke og viljen til konfrontation."

Hvad skal man sige til det? Jeg tror, jeg vil lade det tale for sig selv og bruge lidt tid på at minde mig selv om, at vi i det mindste har ytringsfrihed i vore dage.

1 comment:

Anonymous said...

Måske amatørisme hentyder til skribenter der ytre sig uden at have tænkt sig ordentligt om forinden. Dette er jo som bekendt en udbredt kvindelig egenskab:

http://www.information.dk/206244